Thursday, March 20, 2014

Kenangan di Tingkatan Enam 2003 - 2004 Part 5

Semperna keputusan STPM 2013 yang diumumkan hari ini. Hati aku terpanggil untuk menyambung semula penulisan aku berkenaan pengalaman aku sewaktu di tingkatan enam yang terhenti pada part 4. Hampir 2 tahun lebih penulisan aku ini tergangguh.

Aku tinggalkan pembaca pada part 4 dengan mengatakan..

"Namum diwaktu beberapa bulan untuk kami semua menghadapi peperiksaan besar STPM, aku berhadapan dengan isu besar yang serius dan mungkin juga kelakar yang akan aku ceritakan pada bahagian seterusnya..."

Aku akan berkongsikan peristiwa tersebut dalam part ini dan mohon pihak yang terlibat dalam kisah ini jangan mengambil hati kerana ini semua kenangan yang dirakam hampir 10 tahun yang lalu.
Tinggal kurang daripada sebulan sebulan peperiksaan STPM berlangsung aku sudah jarang ke sekolah. Setiap petang aku dan kawan-kawan aku akan pergi bermain bola sepak di padang awam Taman Kota Permai. Pada petang itu Jamil telah memberi tahu aku bahawa susunan meja di dalam kelas telah diubah kepada bentuk U seperti ala-ala dewan rakyat di parlimen.

Aku yang mendengar berita tersebut terus menjadi bengang dan hot kerana bagi aku tindakan tersebut dilakukan dengan sesuka hati tanpa mendapat persetujuan majoriti. Aku bertanya kepada Jamil siapa yang mengarahkan meja-meja tersebut diubah sesuka hati. Jamil memberi tahu aku bahawa Salwa(bukan nama sebenar) and the geng. Aku sound kepada Jamil(nama sebenar) kenapa mereka tidak membantah dan Jamil memberitahu dia malas untuk bergadoh dengan budak-budak perempuan tu semua. 

Jiwa muda aku pada waktu itu sudah memasang niat hari Isnin ini aku akan lancarkan pemberontakan dan mengembalikan semula susunan meja tersebut kepada asal. Aku sanggup berkonfrantasi kepada sesiapa sahaja yang menentang.

Pagi Isnin tersebut aku datang ke sekolah niat aku tidak lain hanyalah mahu memecahkan ketidakadilan yang aku rasakan tersebut. Masuk ke kelas aku memerhatikan kedudukan meja yang disusun seperti mana yang Jamil ceritakan. Aku meletakkan beg dan pergi ke tapak perhimpunan kerana pada setiap hari Isnin perhimpunan sekolah diadakan. Selesai perhimpunan aku terus menuju semula ke kelas dan akan terus melancarkan pemberontakan tanpa mengharapkan sokongan dari mana-mana pihak.

Pemberontakan bermula

Masuk ke kelas aku terus bertanya kepada Silah, siapa punya idea yang mengubah semua susunan meja tersebut. Silah tidak menjawab malah mengangkat muka untuk melihat muka aku pun dia sudah tidak sanggup mungkin kerana muka aku pada waktu itu sudah cukup bengis. Wani dengan tenang cuba menerangkan kepada aku tentang susunan meja tersebut. Aku mendengar penerangan dari Wani tetapi aku tetap tidak bersetuju dan mahukan meja-meja tersebut disusun semula seperti asal. Aku tegas mengatakan yang tindakan mereka itu tidak betul kerana melakukan tanpa mendapat persetujuan dari seluruh kelas, malahan ketua kelas sendiri pun tidak tahu apa-apa berkenaan tindakan itu. Bagi aku ini jelas melanggar dan menyalahgunakan kuasa. 

Tiba-tiba satu suara perempuan memekik ke arah aku dengan kuat, "susun balik la kalau tak suka!!!" lebih kurang begitu pekikannya, suara tersebut adalah dari Salwa yang merupakan pemimpin kepada gerakan susunan meja tersebut. Aku yang sudah mendidih pada waktu itu terus meletup dengan pekikan tersebut. Aku membalas pekikan tersebut dengan menengking Salwa hingga mengejutkan beberapa kelas yang lain. Kawan-kawan aku datang menenangkan aku dan kawan-kawan aku dari kelas bersebelahan juga datang ke kelas aku mungkin kerana terkejut mendengar tengkingan aku yang agak kuat. Aku sudah tidak ingat apa perkataan yang aku tengkingkan pada waktu itu kerana otak aku sudah tidak boleh berfungsi dan hanya marah yang menguasai diri pada waktu itu.

Salwa yang terkejut dengan tengkingan aku tersebut lari meninggalkan kelas. Budak-budak perempuan yang lain terdiam membisu dan terkaku senyap tidak berkata apa-apa. Selang seketika selepas itu beberapa pelajar perempuan bangun dan menyusun semula meja-meja kelas seperti kedudukan asal. Ya,,, pemberontakan aku berjaya. Dan aku bersedia untuk menghadapi risiko dan kesan dari tindakan aku tersebut.

Selang beberapa lama Cikgu Suzi masuk kelas. Rupanya cikgu Suzi sudah sedia maklum apa yang terjadi dalam kelas sebelum itu. Mungkin telah ada pelajar yang memberitahu kepada beliau. Cikgu Suzi masuk ke dalam kelas untuk mengajar subjek Bahasa Melayu kertas 1. Setiba cikgu suzi di dalam kelas beliau cuba menenangkan keadaan kelas dengan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Satu langkah profesional yang harus dipuji. Aku masih ingat kata-kata cikgu Suzi yang menasihatkan jangan mengambil tindakan mengikut perasaan dan jika mahu membuat sesuatu keputusan perlu mendapat persetujuan semua pihak yang terlibat.

Sesi persekolahan pada hari itu berjalan seperti biasa tetapi dingin. Budak-budak perempuan kelas aku sepatah pun tidak berani menegur, bersembang jauh sekali bergurau seperti sebelum kejadian tersebut berlaku. Hanya Wani yang berani tegur aku dan pelajar-pelajar perempuan India. Rupanya pelajar-pelajar perempuan India dalam kelas aku tersebut juga tidak setuju dengan susunan meja tersebut tetapi mereka hanya mendiamkan diri. Ini bermaksud aku bukan keseorangan dalam melancarkan pemberontakan tersebut. Hinggalah tamat zaman sekolah pelajar-pelajar perempuan kelas aku tidak berani untuk bersembang dengan aku mungkin mereka amat truma dengan amukan aku hari itu.

Sampai kepada guru disiplin

Rupanya tindakan aku tersebut telah sampai kepada pengetahuan pihak berkuasa bilik disiplin. Aku telah dipanggil oleh Cikgu Ooi yang merupakan seorang guru disiplin yang cukup legend di Bukit Mertajam High School. Tidak cukup sempurna seorang pelajar Bukit Mertajam High School jika tidak pernah menerima sebatan rotan dari beliau. 

Dua orang pengawas datang menjemput aku di kelas dan mengiringi aku ke bilik disiplin seperti seorang pesalah yang diiringi polis ke balai polis untuk disoal siasat dan diambil keterangan. Menghampiri bilik disiplin cikgu Ooi telah sedia menunggu aku didepan pintu bilik disiplin dengan memegang rotannya, seperti seorang yang terlibat dalam kes berprofail tinggi yang untuk mengadap ketua siasatan jenayah. Belum sempat aku berkata apa-apa cikgu Ooi telah mengangkat rotannya dan meletakkan ke bawah dagu aku. Rupanya dia memberi isyarat supaya membetulkan tali leher aku yang dipakai tidak kemas.

Aku diarahkan masuk kedalam bilik disiplin dan tidak dibenarkan duduk. Cikgu Ooi mengambil buku rekod disiplinnya dan mengajukan beberapa soalan kepada aku sambil diperhatikan kedua - dua pengawas yang mengiringi aku tadi. Soalan-soalannya lebih kurang berbunyi begini, Soalan 1="Kamu Mohd Zamirul??" aku menjawab "Ya". Soalan 2="Betul kamu marah kepada pelajar perempuan (Salwa)??" aku menjawab "Ya betul". Soalan 3="Kamu mengaku salah atas perbuatan kamu tu dan akan dikenakan hukuman??" Aku menjawab "Ya". Aku melihat cikgu Ooi terkulat-kulat mendegar pengakuan aku tersebut, ini mungkin kerana dia memikirkan aku akan cuba berdolak dalih dan mencari alasan untuk dilepaskan. Aku sudah bersedia dengan apa jua bentuk hukuman yang akan aku terima, bagi aku kalau dengan cikgu Ooi ni.. mesti tak ada benda lain dah.. mesti rotan ja.. setakat rotan ni dari form 1 aku dah biasa kena rotan.

Mungkin kerana kes aku ini agak unik dan mungkin belum ada peruntukan undang-undang disiplin sekolah untuk mendakwa aku, akhirnya aku dirujuk oleh cikgu Ooi kepada bilik Kuanseling dan berjumpa guru kuanseling iaitu Cikgu Zauridah. Sampai dibilik kuanseling aku dibaca pertuduhan. Aku didakwa telah memarahi seorang pelajar perempuan yang juga merupakan seoranga pengawas dengan mengeluarkan kata-kata kesat kepada pengadu. Entah apa kata-kata kesat yang aku telah keluarkan aku sendiri tidak ingat. Tapi sudah semestinya kata-kata yang keluar sewaktu aku menengking itu kesat dan bukannya kata-kata jiwang.

Aku diberikan sehelai kertas kosong oleh cikgu Zauridah. Aku diarahkan untuk menulis maklumat lengkap tentang aku dan merekodkan pengakuan bersalah aku secara bertulis dan menurunkan tandatangan. Aku menulis pengakuan aku dan menurunkan tandatangan dan menyerahkan kepada cikgu Zauridah. Selesai semua itu cikgu Zauridah mahu bercakap dengan aku secara hati ke hati (biasala guru kuanselor). Cikgu Zauridah memberitahu kepada cikgu Ooi bahawa dia mahu bercakap dengan aku secara personal dan cikgu Ooi meninggalkan bilik kuanseling tersebut.

Aku menerangkan kepada cikgu Zauridah tentang perkara apa yang telah berlaku dan dia mendengarnya. Selepas itu dia mengatakan walaubagaimanapun tindakan aku tersebut tetap salah kerana matlamat tidak menghalalkan cara. Selepas disekolahkan oleh cikgu Zauridah akhirnya aku diarahkan untuk pulang ke kelas. Aku sedikit pelik kerana tidak ada apa-apa tindakan yang dikenakan terhadap aku.

Selepas itu aku meneruskan sesi persekolahan seperti biasa, namum pelajar-pelajar perempuan di dalam kelas aku masih tidak berani menegur dan bersembang dengan aku. Kadang-kadang aku ketawa didalam hati melihat gelagat mereka yang seperti terlalu takut bila aku lalu disebelah.

Tinggal lagi 2 minggu sebelum peperiksaan sebenar STPM bermula aku sekali lagi.....

Bersambung Part 6
http://mohdzamirul.blogspot.com/2014/03/kenangan-di-tingkatan-enam-2003-2004_22.html

Kepada yang terlepas mengikuti episod-episod sebelum ini boleh mengikuti di link di bawah.

Part 1
http://mohdzamirul.blogspot.com/2012/03/kenangan-di-tingkatan-enam-2003-2004.html

Part 2
http://mohdzamirul.blogspot.com/2012/03/kenangan-di-tingkatan-enam-2003-2004_08.html

Part 3
http://mohdzamirul.blogspot.com/2012/03/kenangan-di-tingkatan-enam-2003-2004_09.html

Part 4
http://mohdzamirul.blogspot.com/2012/03/kenangan-di-tingkatan-enam-2003-2004_10.html

No comments: