Friday, October 14, 2011

Kelas terakhir Pengajian Malaysia

Hari ini tamat kelas terakhir Pengajian Malaysia untuk pelajar batch 1 pelajar kejururawatan di Kolej aku mengajar. Moga apa yang aku dan sampaikan kepada mereka dapat membentuk diri mereka dalam menjadi agen perubahan dalam masyarakat dan kumpulan golongan kelas menengah yang berjaya dalam masyarakat.

Sebenarnya aku amat gembira dan seronok mengajar subjek tersebut. Ditambah pelajar - pelajar kelas aku yang  "cool" dan menunjukkan minat yang tinggi terhadp subjek tersebut. Sebenarnya ini adalah pegalaman kali pertama aku mengajar secara formal. 

Sebenarnya pada hari kelas pertama waktu aku  mengajar dahulu aku agak kekok. Tapi alhamdullilah dengan beberapa ketika sahaja aku dapat menyesuaikan diri dan dapat mengajar dengan baik. Rata-rata pelajar aku memberi tumpuan dan menunjukkan minat dengan baik. Semua ini membuatkan aku lagi bersemangat untuk mengajar.

Dengan mengajar subjek tersebut membuatkan aku berasa enjoy untuk ke tempat kerja. Aku berasa bersemangat untuk ke tempat kerja pada hari aku mempunyai kelas. Segala tekanan dan stress kerja-kerja office yang aku lakukan akan hilang bila aku mula mengajar. Kelas selama 2 jam aku rasakan begitu singkat dan cukup untuk mengajar. Aku rasakan aku telah menemui jiwa aku yang sebenar dalam karjaya mendidik ini. 

Selepas ini tidak ada lagi kelas pengajian malaysia. Aku hanya melakukan kerja-kerja admin yang sememangnya tidak pernah habis dan stress. Tapi aku perlu enjoy dan terus lakukan demi mencipta kehidupan yang sememangnya bukannya mudah.

Selepas ini aku mungkin akan mengajar batch kedua pelajar di kolej tersebut. Mungkin ragamnya berlainan dan mungkin caranya juga berbeza. Tapi aku akan lakukan yang terbaik selagi aku diamanahkan untuk berkhidmat disitu. Atau mungkin jika rezeki aku ditempat lain pula selepas ini, aku doakan agar semua pelajar-pelajar aku berjaya dalam membina kehidupan. "Dan Mungkin Bila Nanti, Kita Akan Bertemu Lagi...."  

2 comments:

Anonymous said...

so k wahai lecturer ku... terima kasih atas ilmu yang di curah kan..insya Allah..kami akan pastikan ilmu yang kamu curahkan berguna utk selama-lamanya...walaupon dah xmengajar kami lagi...tp... en za***** tetap kami nye lect.... tq jasa mu~~ akan kami kenang.. :)

Rest Home Cafe said...

tahniah...smoga dpt mnyesuaikn dri bkeje d sne..n dpt mndidik stdent2 tsbt.. :)