Tuesday, October 25, 2011

Hari Kelima: Kembali semula ke Kuala Terengganu "Telur Penyu"

Pagi hari kelima 25/10/2011 di Terengganu aku masih di Setiu. Selesai tugas di Setiu petang ini aku akan bertolak semula ke Kuala Terengganu dan memang saat ini yang aku nantikan, ini kerana aku sudah bosan tinggal di Setiu yang bagi aku tidak punya apa-apa.

Hari ini aku bertugas di sebuah cybercafe yang terletak dalam sebuah kampung di dearah Tasek Setiu. Banyak budak-budak kampung melepak dibawah pokok dan aku tidak faham apa yang diborakkan, cuma yang aku tahu mereka sedang bercerita sesuatu yang lucu kerana mereka selang beberapa mereka berbual mereka akan ketawa. Cybercafe tempat aku bertugas tersebut dijaga oleh seorang anak muda 23 tahun lulusan diploma teknologi maklumat UPM.

Selesai tugas petang itu aku terus mengambil rakan aku di satu lagi daerah di Setiu yang tidak jauh dari situ. Sementara menunggu dia berkemas aku pergi makan tengahari terlebih dahulu sedangkan rakan aku sudah terlebih dulu makan. Selesai sahaja di situ kami bergerak semula ke cybercafe tempat aku bertugas tadi untuk mengambil semua barang-barang. Selepas itu aku dan rakan aku terus bergerak menuju ke Kuala Terengganu.

Aku menyusuri Jalan Pantai yang bersebelahan dengan laut untuk ke Kuala Terengganu. Pemandangan yang menarik menghiasi sepanjang perjalanan ke Kuala Terengganu. Sewaktu perjalanan ke Kuala Terengganu aku singgah di sebuah warong yang menjual air kelapa. Khabarnya air kelapa di sini agak enak rasanya, tapi aku tidak membezakannya setelah minum.

Selesai minum aku meneruskan semula perjalanan dan selang setengah jam aku tiba di Kuala Terengganu. Aku sudah menyiapkan senarai tempat-tempat menarik untuk aku kunjungi di Kuala Terengganu kerana esok aku tidak mempunyai tugas dan aku free. Aku check ini di Hotel KT Mutiara untuk 2 malam.

Selesai check in dan membersihkan diri, aku menyusuri keluar ke bandar Kuala Terengganu. Destinasi aku adalah Dataran Syahbandar. Aku menikmati makan malam di deretan gerai makan di tepi laut Dataran Syahbandar. Aku menikmati sotong bakar dan ikan bakar untuk malam ini. Memang enak dan best menikmati makanan sebegitu di tepi laut.

Selesai makan, aku bersiar-siar sekitar tebing laut. Memang tidak indah jika mengunjungi tempat seperti itu jika tiada wanita. Aku bergerak menaiki kereta menuju ke Pasar Payang, banyak gerai - gerai jualan di Pasar Payang telah tutup kerana waktu perniagaan mereka tamat pada jam 7 malam. Aku menyusuri jalan-jalan sekitar pasar payang dan aku menemui sesuatu yang aku belum pernag temui secara live iaitu "telur penyu". Aku bertanyakan harga telur penyu tersebut pada makcik yang menjualnya. Harganya boleh tahan mahal. 10 biji RM30 dan yang sudah siap direbus jual 3 biji RM10. Aku menikmati 2 biji telur penyu pada malam ini dan ini adalah pertama kali aku merasai telur penyu. Rasa lengkap kunjungan aku disini setelah merasa telur penyu tersebut.

Selesai bersiar aku kembali ke hotel untuk berehat dan esok aku akan gunakan masa yang ada untuk mengunjungi tempat-tempat yang telah aku senaraikan.