Sunday, October 23, 2011

Hari kedua dari Kuala Terengganu ke Marang dan Kebetulan

Hari Sabtu 22 Oktober adalah hari kedua aku di Terengganu dan merupakan hari pertama aku menjalankan tugas seperti diamanahkan. Selepas selepas check-out dari hotel aku menginap aku dan rakan ku mencari kedai untuk sarapan pagi, terdapat sebuah kedai ala restoren mamak seperti di Penang. Hujan turun renyai-renyai di sini dan aku memasuki kedai tersebut dan mendapati ianya adalah restoran melayu. Aku memesan roti telur ditambah dengan roti kosong dan sewacan teh tarik. Roti canainya hampir sama rasanya seperti roti canai melayu di Penang tetapi bezanya kalau di Penang atau mungkin tempat lain roti canai dihidang dengan kuah kacang dal atau sedikit kuah sambal bilis bagi roti canai melayu, tetapi di Kuala Terengganu ini roti canainya dihidang dengan kuah kari daging yang dicampur dengan kuah sardin. Kelainan yang beginilah yang aku cari jika berada di tempat orang.

Selesai makan aku dan rakanku terus memandu ke Taman Medan Jaya di Rusila dearah Marang Terengganu. Sampai sahaja di Dewan Komuniti Taman Medan Jaya, pengerusi JKKK kawasan tersebut telah bersiap sedia menanti kami. Aku perhatikan kawasan dewan kemonuti tersebut dan pada pandangan aku ianya agak baik. Hujan masih turun tetapi tidak begitu lebat, disini terdapat sebuah perpustakaan awam yang dibuka, aku kira pada jam 8 pagi lengkap dengan kemudahan komputer terkini, sebuah bilik mesyuarat dan kami ditempatkan dalam sebuah bilik di sebelah kiri dewan. Apa yang boleh aku kata kan JKKK kawasan ini agak aktif dan memainkan peranan yang sepatutnya. Terdapat sebuah kereta bomba sukarela Taman Medan Jaya yang ditempatkan dalam kawasan dewan komuniti ini. Kalau dibandingkan dengan di Penang sukar untuk mencari JKKK yang aktif dan ekfisyen seperti ini.

Selain itu, terdapat juga kemudahan Wifi di kawasan Taman Medan jaya ini walaupun rangkaiannya agak perlahan dan kadangkala terputus. Mungkin ini yang dikatakan realpolitik yang digunakan oleh kerajaan Umno negeri Terengganu untuk memenangi kawasan dan negeri Terengganu. Ianya harus dipuji kerana ianya membawa manfaat kepada rakyat, dan mereka yang bercita – cita untuk menjadi kerajaan baik di sesebuah negeri atau negara harus memikir berkenaan keadaan realpolitik ini. Aku kira, rakyat dikawasan ini tidak memikirkan berkenaan isu-isu besar dalam sistem pentadbiran politik negara. Mereka lebih mementingkan apa yang mereka akan dapat dari sesebuah kerajaan itu. Ini sememangnya satu yang dikatakan realpolitik yang memang tidak boleh kita nafikan. Dan kerajaan negeri Terengganu berjaya melaksanakannya. Kerajaan – kerajaan negeri Pakatan harus meniliti perkara ini jika mahu terus digelar kerajaan.

Sewaktu berbual dengan pengerusi JKKK Taman Medan Jaya ini, dia bertanyakan aku perkembangan di Penang dibawah pemerintahan DAP dan Lim Guan Eng. Aku dengan jujur dan berdasarkan pendapat aku sendiri aku menjawab “ya bagus” tapi dengan nada yang cukup halus kerana aku tahu dia sudah tentu seorang Umno yang tegar jika tidak masakan boleh dilantik menjadi pengerusi JKKK dalam kawasan yang terletak dalam Dewan Undangan Negeri Rusila yang dimenangi Umno dan Parlimen Marang yang dimenangi PAS. Aku tidak ambil pusing semua itu, tetapi pujian harus diberi kepada pengerusi JKKK tersebut kerana berjaya menjalankan pentadbiran dalam kawasannya dengan baik. Isu pokoknya adalah rakyat bukan parti.

Makan Tengahari

Aku sedikit berjaya dalam pencarian untuk makan tengah hari pada hari ini. Aku menikmati makanan tengahari dengan masakan ikan segar dari laut yang sememangnya sukar untuk didapati di Bukit Mertajam. Kedai makan yang aku pilih hari ini untuk tengahari terletak di tepi laut, menikmati hidangan nasi bersama ikan segar disebelah laut yang ombaknya berderau menghempas pantai memang begitu mengasyikkan.

Suasana Malam

Hampir jam 8 malam baru aku selesai tugas untuk hari kedua. Aku mencari hotel budget atau rumah tumpangan berhampiran Kg Bukit Payung Marang Terengganu kerana keesokannya aku perlu bertugas disitu, namum aku gagal menjumpai tempat penginapan yang sesuai. Akhirnya aku terpaksa memandu terus semula ke pusat bandar Kuala Terengganu kerana disana lebih banyak tempat penginapan.
Kebetulan Bola Sepak
Malam ini di bandar Kuala Terengganu sungguh meriah, anak muda berpesta seakan enggan mahu henti. Leputan mercun kedengaran bertalu – talu. Ini semua kerana pada malam ini pasukan bola sepak Terengganu berjaya layak ke final piala Malaysia selepas menumpaskan Selangor pada semi final kedua di Stadium Kuala Terengganu. Kebetulan hotel yang aku menginap berhampiran dengan stadium tersebut dan aku dalam melihat serpihan percikan bunga api dan asap yang menebal dari arah stadium. Sekitar jam 11 malam jalan-jalan di bandar Kuala Terengganu dipenuhi dengan anak muda yang merayakan kemenangan pasukan bola sepak mereka dengan menunggang motosikal sambil mengibarkan bendera Terengganu dan membunyikan hon. Aku merasa bertuah kerana sempat berada dan melihat situasi ini di tempat orang.
Sewaktu makan malam tadi di sebuah medan selera yang aku terlupa mencatat namanya (berhampiran jalan batu buruk), kedai tersebut dipenuhi anak-anak muda Terengganu yang mungkin tidak sempat membeli tiket untuk ke stadium, jadi mereka memenuhi kedai makan tersebut untuk menyaksikan perlawanan bola sepak tersebut. Suasananya tidak ubah seperti di Nasmir Bandar Perda ketika berlangsungnya perlawanan bola sepak EPL.

Makan Malam

Untuk makan malam pada hari kedua, aku mencuba mee goreng di medan selera berhampiran Jalan Batu Buruk, hasilnya biasa saja. Aku terlihat menu “Sup Belut” tetapi aku terlupa untuk memesannya sebelum pulang. Aku akan mencubanya juga dalam masa yang ada ini. Petang esok, selesai tugas di daerah Marang, aku akan berangkat ke Setiu. Di sana mungkin tiada kemudahan intenet dan mungkin aku tidak dapat mengemaskini blog ini untuk hari ketiga.

Anonymous said...

~yg penting telur penyu ntuk kami kt penang~

huhuhu....btol3 ^_^

Zamirul said...

x boleh..penyu x leh berenang sampai penang...

Anonymous said...

huhuhu...sebab 2 la suruh bawa blk telur penyu...~~~hukhuk..senang je..bwa masuk dalam beg....hihi :D