Tuesday, October 25, 2011

Hari Ketiga yang santai tapi penat

Dari Kuala Terengganu semula ke dearah Marang cuaca baik pada pagi ini, menjelang tengah hari cuaca semakin panas terik. Berbeza dengan hari sebelum ini dimana cuaca disini sering mendung dan kadang-kala hujan. Aku mulakan tugas seperti biasa dengan sedikit rasa mengantuk. Ini mungkin kesan nasi lemak yang aku makan pagi tadi sewaktu ke Marang.

Jam hampir 3 petang, aku masih belum makan tengah hari, perut masih belum terasa lapar mungkin kerana sarapan pagi tadi aku makan nasi lemak dengan banyak. Nasi lemak kuah sambal bilis dan telur rebus membuatkan aku teringat akan masakan emak aku, kerana emak aku sering memasak nasi lemak pada waktu cuti begini.

Aku berkomunikasi di Terengganu ini dengan menggunakan loghat Penang seperti biasa jika bekenaan urusan peribadi. Tetapi jika berkenaan urusan kerja atau rasmi aku cuba mengawal loghat Penang aku agar mudah untuk urusan komunikasi. Oleh sebab itu jika aku memesan makanan, membeli barang atau berusan di hotel aku tetap menggunakan loghat asal aku kerana aku merasa satu keunikan. Aku akan merasa lebih gembira bila orang yang aku sedang berurusan tersenyum bila mendengar loghat utara aku ini adakalanya akan membuatkan aku akan boleh berbual panjang dengan mereka dan lebih bertuah jika orang itu awek cun yang “molek-molek belake”.

Petang ini aku akan bertolak ke Setiu, satu daerah yang sedikit jauh dari Kuala Terengganu. Mengikut semakan dalam google map ianya mengambil masa lebih kurang hampir satu jam perjalanan dari Kuala Terengganu.

Petang Di Setiu

Aku tiba di Setiu dalam sekitar jam 4.30 petang. Agak sukar untuk menjumpai kawasan yang aku bakal bertugas. Jenuh aku bertanyakan orang, akhirnya kami menjumpai juga tempat yang sepatutnya kami tiba. Kawasan tempat aku bertugas terletak di Jalan Pantai dalam dearah Setiu. Kami melalui jalan yang tepi laut yang pemandangannya cukup indah. Sudah tiga hari aku memandu di Terengganu ini aku mula sedar yang cukup selesa memandu di sini kerena tidak ada traffic Jam atau kesesakkan lalu lintas yang terus seperti di Kuala Lumpur atau pun di Pulau Pinang. Malahan di ibu negeri Terengganu sendiri pun iaitu di Kuala Terengganu tidak ada kesesakkan lalu lintas. Semua pergerakan kereta berjalan lancar. Sebab itu lah semua kereta di sini dipandu dengan laju dan pasti anda akan dipintas jika memandu dalam kelajuan sekitar 80-90 kilometer sejam.

Malam.
Selesai melakukan apa yang patut di kawasan Merang dearah Setiu, kami menyusuri jalan pulang dan mencari kedai makan. Aku dan rakan belum lagi makan tengah hari pada waktu itu walaupun jam sudah menunjukkan hampir 8.00 malam. Aku singgah di sebuah restoran makanan laut di Jalan Pantai tersebut. Aku memesan makan dengan menggunakan loghat utara pekat aku. Terkebil-kebil mata minah yang mengambil order tersebut bila mendengar pertuturan bahasa aku. Aku tersenyum melihat gelagat minah tersebut dan aku bertanyakan kepada dia “tak paheng ke” menggunakan loghat Terengganu yang aku sendiri rasakan ianya tidak berapa betul. Minah itu hanya tersenyum dan mengambil pesanan.

Aku memesan ikan merah masak 3 rasa dan jus epal. Tiada kelainan samaada ikan 3 rasa atau jus epel tersebut. Aku makan hanya untuk mengisi perut yang telah kosong sejak pagi tadi. Terakhir aku makan adalah pada jam 9 pagi dan 8 malam baru aku menjamah makanan semula. Aku perhatikan rakan aku seakan sudah tidak bermaya, aku tahu dia lapar dan dahaga. Aku berpura-pura cool seperti aku masih lagi bertenaga.

Selesai makan, kami menuju ke Agro Resort, tempatnya lebih kurang 15 kilometer dari tempat kami bertugas dan terletak di kawasan yang agak dalam. Rakan aku yang menempah Resort tersebut melalui kenalan dia di Terengganu ini dengan “harga kawan-kawan” iaitu Rm30 semalam sedangkan harga asal Rm100 lebih.
Masuk sahaja kedalam bilik, aku terus menelan ubat sakit kepala dan terus membersihkan diri. Tiada kemudahan internet sini dan sebab itu artikel ini aku lambat untuk postkan ke blog dan aku hanya mampu taipkan dalam Microsort Word. Aku meminum secawan minuman panas bersama sebatang rokok dan selepas itu aku terus terlelap.