Tuesday, October 25, 2011

Hari Keempat: Bosan Mula Terasa

Kami keluar meninggalkan Agro Resort pada jam 9 pagi. Aku memandu terus ke aras Jalan Pantai dalam cuaca yang mendung dan hujan di beberapa kawasan perjalanan. Sampai di kawasa Kampung Penarik kami singgah untuk sarapan pagi di medan selera yang terdapat di situ. Aku memesan sepinggan nasi kukus bersama milo kosong suam. Nasi kukus bersama ayam goreng berempahnya agak sedap, sambal yang diletak bersama nasi tersebut cukup pedas walaupun dengan sedikit calitan. Selesai sarapan kami memulakan tugas masing-masing untuk hari ini. Selepas menghantar kawan aku di Kg Penarik aku bergerak menuju ke Merang yang mana aku akan bertugas disitu. Dalam perjalanan tersebut viper kereta aku tercabut sewaktu menggunakannya dalam hujan renyai-renyai. Mujur aku menjumpainya semula setelah mencari disepanjang jalan dan memasangnya kembali.

Hari ini agak membosankan dan aku rasakan masa begitu lambat berlalu. Ini kerana di Setiu ini boleh dikatakan agak kurang menarik jika dibandingkang dengan Kuala Terengganu. Selesai tugas petang itu, aku terus mencari lokasi seterusnya untuk bertugas esok. Setelah menemui lokasi tersebut, kami mencari tempat penginapan yang berhampiran. Memang membosankan di sini, aku mahu cepat-cepat pulang semula ke Kuala Terengganu.

Hiburan Malam.
Malam Setiu tidak ada apa-apa yang menarik. Aku menginap di Bandar Permaisuri yang boleh dikatakan sedikit “bandar”. Kebetulan pada malam itu ada pertandingan tinju Toymoi berhampiran tempat kami menginap. Aku mengajak kawan aku pergi untuk menyaksikan pertandingan Toymoi tersebut dengan bayaran Rm10. Kalau di Bukit Mertajam mungkin sukar untuk menjumpai pertandingan toymoi sebegini.
Aku menyaksikan orang ramai sekitar kawasan tersebut dan anak – anak muda begitu ghairah menyaksikan perlawanan toymoi tersebut. Setiap kali peninju tersebut menghayun tumbukan atau sepakan orang ramai akan menjerit dengan kehebatan peninju tersebut. Mungkin ini sahaja hiburan yang terdapat di daerah ini, oleh sebab itulah mereka menikmati hiburan tersebut sebaik mumgkin.

Berbeza kita di bandar – bandar besar seperti Pulau Pinang, terlalu banyak tempat hiburan untuk kita pilih dan kunjungi. Hiburan rancak, santai, tenang dan lepak sampai pagi semuanya ada di tempat seperti Pulau Pinang. Karoeke yang terdapat di Terengganu ini hanyalah “karaoke jamban”.

Mungkin semua itu belum dibenarkan masuk lagi ke dearah pantai timur ini. Tapi gelora jiwa anak muda tetap sama walaupun berada di pantai barat atau pantai timur. Mungkin faktor ini yang membuatkan banyak golongan muda dari pantai timur apabila datang ke bandar-bandar besar seperti kuala lumpur atau pulau pinang, mereka menjadi “lebih teruk dari orang” mungkin ini yang dikatakan kejutan budaya.

Selesai perlawanan terakhir toymoi antara regu wanita, iaitu sekitar jam 12tgh malam, orang ramai mula berpusu – pusu meninggalkan gelenggang pertandingan.Suasana ini mengingatkan aku akan suasana ketika selesai ceramah anwar Ibrahim di permatang pauh. Aku keluar mencari kedai yang menyediakan kemudahan wifi di dearah setiau ini namum gagal. Akhirnya aku mencari kedai makan untuk mengisi perut yang belum lagi diisi sejak pukul 3 petang tadi. Setelah selesai kami pulang untuk melayan mimpi di pantai timur.