Thursday, October 27, 2011

Hari Keenam: Peluang bersiar-siar dan membeli belah "hujan emas di negeri orang hujan batu dinegeri sendiri"

Hari keenam 26 Oktober 2011 aku tidak mempunyai tugasan hari ini di Terengganu. Peluang ini aku gunakan untuk menikmati tidur sepuasnya didalam hotel separuh mewah ini dan berehat. Peluang ini juga aku gunakan untuk membeli belah sedikit barangan sebagai kenangan.

Hari aku tidak punyai selera makan untuk tengah hari. Ini mungkin kerana aku yang terlebih tidur serta cuaca diluar pada tengah hari ini agak begitu panas. Cuaca yang panas ini sering membantutkan selera makan aku, bukan saja di Terengganu malahan dimana saja aku berada. Aku jenis yang tidak makan banyak pada siang siang hari tetapi makan sedikit banyak pada malam hari, mungkin pada malam cuacanya agak dingin dan tidak menjejaskan selera aku.

Jam satu lebih petang aku berlegar disekitar bandar kuala terengganu untuk mencari kedai makan, tetapi dalam kepala aku, aku sendiri tidak tahu apa yang hendak dimakan, nyaris-nyaris aku singgah di kedai makanan segera. Aku memandu ke arah pantai batu buruk dengan tujuan untuk mencari kedai makan yang menarik disitu.Sewaktu menyusuri laluan di pantai batu buruk aku terpandang sebuah kedai dalam sebuah medan selera yang menjual steamboat. Aku terus mengambil keputusan untuk mencuba steamboat disitu. Hasilnya agak enak dan kuahnya juga agak menarik.

Selesai makan di pantai batu buruk, aku bergerak semula ke bandar kuala terengganu. Melalui jalan bersebelah stadium bola sepak terengganu aku perhatikan banyak gerai menjual jersi dan aksoseri pasukan bola sepak terengganu. Ini mungkin sebagai persiapan untuk penyokong pasukan bola sepak terengganu pada final nanti.

Sampai di bandar kuala terengganu aku pergi ke Pasar Payang yang dikatakan tempat yang menarik untuk membeli belah. Ya memang banyak yang dijual disitu, dari barang mentah hinggalah ke kraftangan dan perhiasan ada dijual. Aku tidak membeli keropok lekor dan keropok ikan yang banyak dijual disitu. Ini kerana aku hanya ingin membeli pada hari terakhir sebelum aku bertolak pulang.

Cuaca yang panas pada hari itu membuat aku kurang selesa untuk bersiar-siar terlalu. Hampir 2 jam lebih aku habiskan masa di Pasar Payang dan sempat membeli buah tangan untuk kedua orang tua aku. Selesai di Pasar Payang aku terus pulang ke bilik hotel. Badan yang terasa penat membuatkan aku terus terlelap hingga maghrib.

Malam aku keluar untuk makan, tetapi aku sudah tidak tahu dimana tempat yang harus aku makan. Aku rasakan tempoh selama 6 hari ini sudah telalu lama dan tidak tahu kemana lagi hendak aku tuju. Aku memilih untuk makan di deretan medan selera di Dataran Syahbandar. Enak juga makan disitu disamping pelayan kedainya yang manis- manis belaka.

Selesai makan malam, aku berjalan sekitar gerai-gerai kecil sepanjang jalan berhampiran Dataran Syah Bandar. Ramai anak - anak muda disini yang gemar berbasikal pada waktu malam dan situasi ini aku mula sedar sejak hari pertama lagi aku tiba di sini. Basikalnya bukan basikal biasa tetapi basikal yang berwarna-warni yang aku tidak tahu sebut apa namanya. Sampai di satu gerai, rakan aku ingin membeli telur penyu, dan kali ini aku diberitahu oleh makcik yang menjual telur penyu tersebut bahawa telur-telur penyu tersebut diambil dari Sabah dan bukannya dari Terengganu. Maklumat ini sedikit merencatkan niat aku untuk membeli telur penyu pada hari akhir nanti. Aku lebih gemar membeli sesuatu yang asli di Terengganu.

Aku pulang ke hotel sekitar jam 12.00 malam, esok aku perlu menjalankan tugas seperi biasa hinggalah hari Jumaat atau Sabtu ini. Sebenarnya dalam hati aku sudah mula rasa sedikit jemu. 

5 comments:

Anonymous said...

basikal fixie ke???huhu

Zamirul said...

x tau, yala kut yg warna warni tu. mmg ramai kat sini budak2 naik basikal tu malam2

Anonymous said...

rasanya basikal 2 la..huhu
mmg cantik klu naik wantu malam2...

Zamirul said...

beli la satu... naik gak malam2..

Anonymous said...

klu beli pas2 xnaik...
xleyh gak..huhu
rugi la...dah la mahal bskal 2...^_^
tp..klu en zamirul nk tlg beli.okay je..hehehe