Tuesday, May 31, 2011

Nak kawen la mahal, sewa hotel lagi murah...golongan muda atau tua yang salah?

"Nak kawen la mahal, sewa hotel lagi murah.." tajuk ni aku dapat dari member aku setelah aku minta idea kat dia tentang apa topik aku nk tulis dalam blog ni. Bila dia bagi tajuk ni rasa macam menarik jugak untuk aku tulis. Hakikatnya memang situasi seperti mana tajuk artikel ini berlaku pada hari ini bilamana kos untuk melangsungkan sesuatu perkahwinan terlalu mahal dan lebih murah untuk bawak awek pegi hotel.

Apa yang boleh dikatakan fenomena hari ini mewujudkan suatu situasi dimana "pernikahan yang sah disusahkan dan maksiat dimudahkan". Maka tidak hiaranlah pada hari ini kes persetubuhan luar nikah makin menjadi-jadi dan kalau kita membaca metro boleh dikatakan tiap-tiap hari akan ada berita berkenaan "tangkap basah".

Apa bila masalah sosial timbul asyik-asyik golongan muda yang dipersalahkan, antara alasan yang selalu kita dengar golongan muda hari ini semakin liar, suka mengamalkan gaya hidup bebas, terlalu mengikutkan nafsu, terpangaruh dengan budaya barat dan pelbagai lagi kesalahan yang diletakkan pada golongan muda. Seolah - olah setiap masalah sosial yang timbul itu adalah berpunca dari orang muda.

Saya berani memperkatakan yang bukan semua gejala sosial yang wujud seperti seks bebas ini bukan berpunca dari golongan muda 100% dan golongan tua juga antara penyumbang terbesar kepada berlakunya gejala sosial seperti seks bebas ini. Mari saya perincikan satu - persatu dan terpulang pada anda untuk bersetuju atau tidak.

Pertama, berkenaan seks bebas. Kita semua sedia maklum setiap makhluk baik manusia atau binatang mempunyai keinginan untuk seks. Cuma bezanya manusia mempunyai akal untuk mengawal kehendak seksnya berbanding haiwan. Dan seks ini merupakan satu fitrah. Oleh sebab itu Islam sendiri menyarankan kepada perkahwinan. Salah satu tujuan perkahwinan adalah untuk mendapat "ketenangan batin". Nabi Muhammad s.a.w sendiri menyarankan kepada golongan muda agar segera berkahwin apabila cukup umur dan mampu serta urusan kahwin itu perlu dipermudahkan kerana nabi sendiri menyedari akan keperluan fitrah manusia ini iaitu salah satunya "seks".

Namun pada hari ini terutamanya di Malaysia urusan untuk berkahwin ini dilihat terlalu diberatkan atau dirumitkan. Siapa yang menyusahkan atau merumitkan urusan perkahwinan ini?? Berani saya katakan golongan tua yang menyebabkan situasi ini berlaku. Hantaran perkahwinan 10k ribu adalah angka yang biasa pada hari ini, kalau anak daranya statusnya agak tinggi tak mustahil jumlah hantaran boleh mencecah berbelas ribu. Itu baru hantaran, belum dikira jumlah kenduri kendara semuanya lagi. Busuk-busuk untuk kos perkahwinan pada hari ini terutama bagi pihak sebelah lelaki kurang-kurang 30k. Ya, kita faham memang kos barang mentah dan makanan di pasaran pada hari ini semakin tinggi ditambah dengan kenaikkan harga minyak dan lain-lain lagi menyebabkan kos untuk mengadakan sebuah majlis kenduri juga pasti meningkat. Tetapi cuba kita fikirkan golongan mana yang menyebabkan harga makanan kos kehidupan ini meningkat?? Mereka adalah golongan tua yang menjadi pemimpin negara yang gagal mengurus tadbir ekonomi negara dengan baik dengan berlakunya rasuah serta penyelewengan dan menyebabkan berlaku peningkatan kos sara hidup.

Kesan dari percaturan golongan tua ini menyebabkan golongan muda pada hari ini terkesan. Golongan tua dikampung dengan sikap berlumba wang hantarannya, golongan tua di kerajaan dengan sikap gila kuasanya dan natijahnya golongan muda yang menghadapi kesukaran. Walau ini semua berlaku tetapi ianya tidak akan dapat membenduung atau menghalang fitrah atau keinginan setiap manusia terutamanya golongan muda ini dari hidup berpasangan. Untuk melangsungkan perkahwinan yang sah begitu sukar pada hari ini itu belum diambil kira biorokrasi yang perlu dilalui untuk setiap perkahwinan. Maka alternatif lain akan diambil oleh golongan muda ini dengan menyewa hotel dan sebagainya untuk melepaskan "keinginan" yang sememangnya wujud dalam diri setiap manusia dan bukan dibuat-buat. Apabila masalah ini terjadi, berlakunya kes pembuangan bayi dan sebagainya maka semua pihak hanya akan menuding jari kepada golongan muda. Tidak ada satu suara pun yang berani menyalahkan golongan tua kerana mungkin "nilai timur" yang ada pada kita membuatkan seolah - olah berdosa jika golongan tua dipersalahkan.

Itu baru dalam kes seks bebas, dan banyak lagi antara gejala sosial yang berlaku pada hari ini golongan tua juga antara penyumbangnya dan ianya mungkin akan saya sentuh dalam penulisan saya yang lain. Dan terpulang kepada anda untuk bersetuju atau tidak....

No comments: