Friday, June 3, 2011

Bahaya mendengar tanpa membaca

Ramai antara kita pada hari ini biarpun dari golongan luar bandar, golongan kelas menengah malah golongan pelajar sekali pun masih mengguna pakai budaya mendengar tetapi kurang mengamalkan budaya membaca. Mungkin hanya golongan atasan yang membaca untuk menjaga kedudukan mereka dan golongan akademik yang membawa untuk menambahkan nilai akademik mereka. Ini menunjukkan bahawa rakyat negara kita ini hanya lebih gemar untuk mendengar dari membaca.

Mereka akan berdoyong-doyong ke ceramah-ceramah politik untuk mendengar walaupun apa yang disurahkan oleh ahli politik itu hanya isu remeh dan ulang-ulangan yang mana boleh diketahui dengan membaca. Ramai yang menunggu tepat jam 8 malam untuk mendengar berita yang penuh propaganda malahan mereka boleh mengetahui kebenarannya dengan membaca. Ramai anak mahasiswa yang hanya mendengar syarahan pensyarahnya dan membuat catatatkan ringkas untuk dihafal untuk peperiksaan. Menghafal dan membaca adalah dua perkara yang berlainan walaupun perbuatannya sama.

Dengan hanya mendengar tapi tidak membaca adalah satu sikap atau budaya yang kurang sihat. Ini kerana budaya mendengar ini hanya mewujudkan komunikasi sehala oleh mereka yang bercakap dan kepada mereka yang mendengar tambah ada komunikasi balas. Budaya mendengar ini akan menjadikan seseorang itu hanya menurut apa yang didengar dan adakala secara membuta - tuli kerana tidak ada ruang untuk membalas apa yang didengar dan kurang ruang untuk menilai.

Jika kita mengamalkan sikap membaca dan menilai terlebih dahulu apa yang kita bacakan, kemudian baru kita pergi ke proses mendengar ini akan membuat kita tidak mudah terposona dengan dan menggelabah dengan apa yang kita dengan. Ini kerana apa yang kita baca tadi itu akan bertindak menyaring apa yang dengar sekaligus kita tidak mudah diperbodohkan oleh Si Pembawa cerita.

Situasi yang berlaku hari ini dimana masyarakat kita lebih gemar kepada hanya mendengar dan malas untuk membaca. Natijahnya masyarakat akan mudah terposona dan diperbodohkan dengan apa yang mereka dengar kerana apa yang mereka dengan itu akan diterima bulat-bulat tanpa ada proses saringan oleh sebaranag bacaan.

Lebih menjengkelkan lagi, ada pula antara masyarakat mahu berhujah dan mahu mempengarahui orang lain hasil dari pendengaranya sahaja dan bukan dari bacaannya. Mungkin orang yang sikap malas membaca seperti individu itu sahaja yang akan terpengaruh olehnya tetapi bagi mereka yang tinggi bacaannya akan melihat Si Pembawa berita hanya bersandarkan kepada proses mendengar ini adakalanya seperti orang bodoh dan seperti burung kakak tua yang hanya tahu mengajuk bunyinya sahaja tapi langsung tidak memahami maknanya.

No comments: