Tuesday, May 8, 2012

Bola Sepak dan Pilihanraya di Malaysia

Kepada pembaca yang budiman, saya ingin membawa pembaca yang budiman untuk merenung dan melihat situasi pilihanraya dan ruang demokrasi di Malaysia. Saya akan cuba membawa pembaca untuk memahami suasana pilihanraya dan ruang demokrasi di Malaysia dari sudut perlawanan bola sepak. Ini kerana saya percaya rakyat negara dunia ke-3 adakalanya sukar untuk memahami sesuatu situasi jika tidak dikaitkan dengan perkara yang mereka suka seperti bola sepak. 

Dalam sebuah perlawanan bola sepak, adakah para pembaca yang budiman merasa adil jika tarikh perlawanan bola sepak tersebut hanya diketahui oleh satu pasukan sahaja tetapi satu pasukan lagi tidak mengetahui tarikhnya. Lebih dasyat lagi, tarikh untuk menentukan perlawanan bola sepak tersebut juga hanya boleh ditentukan oleh satu pasukan sahaja. Contohnya, jika Brazil bertemu England hanya Brazil yang mempunyai hak untuk menentukan tarikh perlawanan dan Brazil akan mengumumkan tarikh perlawanan tersebut hanya apabila pasukan Brazil merasakan yang mereka benar-benar bersedia untuk memulakan perlawanan. Para pembaca yang budiman, jawab sendiri didalam hati adakah situasi ini bersih dan adil untuk pasukan England.

Mari saya mengajak para pembaca membandingkan pula dengan sistem pilihanraya di Malaysia. Di Malaysia tarikh pilihanraya hanya diketahui oleh Mahathir, Rosmah dan Najib dari parti Umno/Barisan Nasional. Parti lawan langsung tidak mengetahui dan hanya boleh mengagak - ngagak bila pilihanraya akan diadakan. Lebih dasyat lagi hanya Umno/BN sahaja yang mempunyai hak untuk menentukan tarikh pilihanraya dan tarikh pilihanraya tersebut diumumkan bila Umno/BN merasakan yang mereka berada dalam situasi benar-benar bersedia. Jawab dengan jujur didalam hati, adilkah pertandingan yang begini.

Berbalik kepada perlawanan bola sepak tadi, dalam memilih pengadil untuk mengadili perlawanan antara Brazil dan England, hanya pasukan Brazil yang mempunyai kuasa untuk memilih pengadil. Jadi Brazil melantik pengadil dari ahlinya dari kelab penyokong Brazil. Jadi pengadil ini cukup mesra dengan pasukan Brazil apabila perlawan sedang berlangsung. Malahan gaji pengadil tersebut juga dibayar oleh pasukan Brazil. Sudah tentu pengadil tersebut tidak berani bertindak tegas terhadap pemain Brazil yang melakukan kesalahan sewaktu perlawanan berlangsung. Adilkah situasi ini untuk pasukan England yang menentang pasukan Brazil.

Dalam situasi Malaysia, pilihanraya dikendalikan oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia SPR. Ketua - ketua SPR ini dilantik oleh kerajaan Umno/BN. Ketua - ketua SPR semuanya mesra Umno/BN dan kini ada maklumat yang mengatakan kedua - dua orang besar dalam SPR adalah ahli umno. Gaji dan pencen ketua - ketua dan kakitangan SPR ini walaupun dari kumpulan wang yang disatukan tetapi wang tersebut dikawal selia oleh kerajaan Umno/BN. Maka tidak hiaranlah SPR ini dilihat begitu mesra dan manja terhadap Umno/BN dalam mana-mana pilihanraya. Jawab dengan jujur, adilkah pertandingan ini.

Dalam perlawanan bola sepak antara Brazil dan England ini, hanya pasukan Brazil dibenar dan diberi liputan secara meluas oleh rangkaian televisyen, akhbar dan majalah. Para pemain pasukan Brazil sahaja yang mempunyai ruang di media arus perdana untuk tampil memprosikan pasukan mereka untuk menarik lebih ramai penyokong datang menyokong mereka sewaktu perlawanan berlangsung nanti. Tetapi pasukan England tidak mempunyai ruang di televisyen, akhbar atau majalah untuk memprosmikan pasukan mereka. Malahan media - media arus perdana hanya mengkritik, memperlekeh dan memberi presepsi yang negatif kepada penyokong terhadap pasukan England. Namum pasukan England tidak mempunyai ruang untuk menjawab semula semua kritikan tersebut. Jawab dengan jujur didalam hati, adilkah perlawanan yang begini.

Situasi demokrasi dan pilihanraya di Malaysia jelas menyaksikan hanya Umno/BN sahaja yang mempunyai ruang dan diberi peluang untuk muncul dan mendapat liputan secara positif oleh media - media arus perdana baik televisyen atau akhbar. Media - media ini hanya memberi liputan yang negatif terhadap parti lawan dan bertindak sebagai sebahagian jentera kempen untuk Umno/BN. Segala tuduhan dan tomahan yang dilontarkan melalui media arus perdana ini langsung tidak berkesempatan oleh parti lawan menjawab atau menjelaskan jauh sekali untuk parti lawan muncul untuk memprosikan dasar dan agenda parti mereka. Umpama kaki diikat, tangan digari, mata ditutup dan selepas itu dibelasah teruk dan apabila lawannya sudah lunyai dibelasah, mereka mula mencabar agar lawannya tadi bangun melawan sedangkan lawannya itu sudah teruk dikerjakan dan kaki tangannya masih terikat. Jantankah pertandingan yang begini. 

Dalam perlawanan bola sepak antara Brazil dan England ini, pengadil yang mesra Brazil ini akan mencari jalan untuk melayangkan kad merah kepada mana - mana pemain dari pasukan England yang dilihat berbakat tinggi serta mampu menjaringkan gol untuk pasukan England. Apabila dilayangkan kad merah pemain dari England ini akan diarahkan keluar padang dan digantung 1 perlawanan. Pasukan England juga terpaksa bermain dengan 10 orang dalam keadaan pengadil yang berat sebelah.

Pemimpin - pemimpin dari parti lawan akan cuba dijatuhkan oleh Umno/Bn dengan pelbagai cara termasuk dengan cara politik kotor. Ini termasuklah konpirasi jahat, fitnah, seks, perkauman dan sebagainya. Dan mereka menjadika polis dan mahkamah sebagai alat mereka bagi menjustifikasikan tindakan mereka sebagai sah. Golongan yang menentang tindakan ini akan digelar umpama penjahat dan penjenayah kerana dikatakan melawan polis dan mahkamah. Apabila pemimpin - pemimpin dari parti lawan ini dijatuhkan hukuman oleh mahkamah maka mereka yang hebat ini tidak berpeluang untuk bertanding dalam pilihanraya dan sekaligus memudahkan Umno/Bn untuk menang. Hebatkah kemenangan begini.

Apa yang lebih menakjubkan dalam perlawanan antara Brazil dan England ini, Brazil mempunyai hak melalui pengadil untuk mengubah - mengubah tiang gol agar percubaan untuk menjaringkan gol oleh pasukan England dapat dielakkan. Tiang gol akan diubah kekiri dan kekanan mengikut sesuka hati pasukan Brazil agar  England tidak dapat menjaringkan gol. 

Pilihanraya di Malaysia juga memperlihatkan tiang gol sering diubah - ubah mengikut Umno/Bn bagi menyukarkan parti lawannya menang. SPR akan yang menurut perintah akan mengubah senarai nama pengundi ke lokasi - lokasi pengundian lain bagi memecahkan sokongan kepada calon parti lawan di satu-satu kawasan. Selain itu persempadanan semula pilihanraya juga diadakan bagi membentuk block - block kawasan yang menyokong calon-calon dari Umno/Bn agar boleh menang dalam pilihanraya. 

Kerana terdesak untuk menang pasukan Brazil telah memasukan atau menukar pemain sewaktu perlawanan sedang berlangsung melebihi jumlah pertukaran yang dibenarkan. Mengikut peraturan hanya 3 pemain simpanan sahaja dibenarkan dibawa masuk sepanjang perlawanan berlangsung. Tetapi akibat pengadil yang mesra Brazil, pengadil telah mengambil sikap menutup sebelah mata terhadap tindakan pasukan Brazil yang menukar lebih dari 3 orang pemain simpanan. Apabila pasukan England cuba membantah tindakan Brazil yang membawa masuk lebih dari 3 pemain simpanan, pengadil akan cuba mempertahankan tindakan Brazil dengan memcari pelbagai peraturan dan alasan untuk menjadikan tindakan itu sah.

Pilihanraya di Malaysia menyaksikan terdapat maklumat yang dibangkit oleh parti pembangkang tentang nama - nama pengundi yang meragukan, senarai pengundi yang berumur lebih 100 tahun begitu tinggi di Malaysia serta ada maklumat yang menunjukkan seorang pengundi mengundi lebih dari satu satu. Mereka - mereka ini adalah pengundi hantu yang enggan dibersihkan oleh SPR. Apabila parti lawan membantah tindakan SPR, SPR akan mencari pelbagai alasan dan peraturan untuk menjadikan tindakan mereka ini sah. 

Jika para pembaca yang budiman sedang berada di stadium dan menyaksikan perlawanan bola sepak ini apakah yang pembaca dapat mengagak apa yang akan terjadi di stadium tersebut. Adakah para penyokong England hanya terus - menerus meratapi kekalahan tersebut atau mereka akan melakukan sesuatu.



p/s: penggunaan nama pasukan bola sepak Brazil dan England hanya sebagai contoh semata -mata dan tidak ada kena - mengena dengan situasi pasukan bola sepak Brazil dan England yang sebenar.