Sunday, November 13, 2011

Budaya Kabel

"Budaya Kabel", saya percaya ramai dalam kalangan kita yang pernah mendengar, merasai, melalui atau mungkin juga pernah terlibat dalam "budaya kabel". Budaya kabel ini jika didefini dari segi istilah ianya merujuk kepada amalan kroni atau nepotisme. Kronisme dan nepotismes ini dikategorikan dalam kumpulan "rasuah". Mungkin sesetengah pembaca ada tertanya apa itu kroni dan apa itu nepotisme. Kronime ialah merujuk kepada perbuatan atau tindakan yang menggunakan kuasa untuk kepentingan rakan-rakan dan teman - teman rapat sekitar kita. Nepotisme pula ialah perbuatan atau tindakan menggunakan kuasa yang dimiliki untuk kepentingan saudara-mara seperti anak-anak, adik-beradik, dan mereka yang mempunyai pertalian darah dengan mereka yang mempunyai kuasa.

Dalam pertuturan seharian kroni dan nepotisme ini sering dirujuk kepada "kabel". Dan penggunaan istilah "kabel" ini adakalanya dilihat lebih lembut berbanding kroni atau nepostime walaupun hakikatnya ianya tetap rasuah.

Dimana  dan bagaimana "budaya kabel" ini terjadi?
"Budaya kabel" ini sering terjadi dalam intitusi kerajaan, swasta, pendidikan, politik hinggalah kedalam masjid. Ianya terjadi apabila wujud situasi untuk mendapatkan "sesuatu" yang sukar dan terhad serta proses untuk mendapatkannya juga mungkin rumit. Maka orang ramai akan mencari pelbagai cara dan altenatif untuk mendapat "sesuatu" itu dengan lebih mudah. Contonhya, dalam dunia hari ini dan Malaysia amnya, ramai rakyat terutamanya anak-anak muda yang mahu dan sedang mencari pekerjaan. Proses untuk mendapatkan sekarang ini terutamanya bagi mereka yang berijazah adalah begitu sukar. Tetapi walau sesukar mana pun, pekerjaan mesti juga dicari untuk menjamin kelangsungan hidup. Dengan peluang pekerjaan yang terhad ini membuatkan wujud persaingan yang sengit untuk mendapatkannya. Dalam perubatan dan persaingan ini lah "budaya kabel" ini akan wujud. Maka "orang dalam" akan digunapakai untuk memastikan seseorang itu boleh mendapat pekerjaan. Dan "orang dalam" itu mungkin terdiri dari saudara mara pemohon atau kenalan rapat pemohon. Dengan ini hak orang lain yang mungkin lebih layak untuk mendapatkan pekerjaan tersebut akan dinafikan oleh "budaya kabel" ini.

Itu contoh dalam mendapatkan pekerjaan, dan banyak lagi contoh dalam kehidupan seharian kita ini yang mana wujud "budaya kabel" ini. Seseorang ahli politik mungkin akan mendapat kedudukan yang lebih selesa jika dia mempunyai hubungan yang rapat dengan pemimpin parti. Seorang mahasiswa mungkin akan mendapat markah yang baik jika mempunyai hubungan yang rapat dengan pensyarah, seorang pekerja mungkin akan dapat kenaikan pangkat dengan cepat jika memiliki hubungan erat dengan majikan. Seorang pencari kerja mungkin akan mudah mendapat jawatan dalam sesuatu sektor pekerjaan jika pegawai sumber manusia itu ayah saudaranya, seorang kontraktok akan mudah mendapat kontrak jika ada hubungan peribadi dengan pemberi tender.

Punca berlakunya "budaya kabel"
Punca boleh berlakunya budaya kabel ini ialah berbalik kepada soal integriti seseorang yang memegang kuasa (tanpa kuasa "budaya kabel" tidak akan wujud) dalam membuat keputusan atau pemilihan itu. Soalan kejujuran amanah serta ketabahan seseorang itu dalam memegang dan menguruskan kuasa yang ada padanya. Jujur dan amanah ini merujuk kepada sikap yang tidak menyeleweng dan mengunakan kuasa yang ada pada dirinya dengan cara yang betul. Tabah, ialah merujuk kepada kemampuan seseorang untuk menahan cabaran dan godaan apabila memegang kuasa. Seorang pegawai yang mempunyai kuasa dalam memutuskan hal berkenaan pemberian tander pasti pasti menghadapi cabaran jika kontraktor yang memohon tender tersebut merupakan ayah saudaranya yang rapat dengan dengannya. Tetapi dalam masa yang sama ayah saudaranya itu mempunyai rekod yang buruk dalam menguruskan projek-projek sebelum ini. Situasi ini mungkin kelihatan mudah tetapi begitu sukar jika dilalui. Dalam situasi-situasi beginilah akan berlaku "budaya kabel" tersebut. Keduanya berpunca dari sikap masyarakat yang mahu mengambil jalan pintas tanpa mempedulikan nilai-nilai dalam sesuatu urusan. 

Kesanya "budaya kebal"
Budaya kabel ini merebak umpama penyakit barah. Dan penularannya agak sukar dibendung jika sudah melampaui tahap-tahap yang kritikal. Contonya, apabila seorang anak muda mengetahui yang rakannya telah mendapat jawatan dalam sesuatu sekor pekerjaan melului "kabel", perkara ini akan mendorong anak muda itu juga akan melakukan "budaya kabel" tersebut. Ini kerana, dalam tanggapan anak muda tersebut, jika dia melalukan demikian sudah pasti dia tidak akan mendapat pekerjaan. Dan fahaman ini akan terus berkembang secara senyap dan menular dalam sistem sosial masyarakat. Apabila ianya sudah menjadi serius  adalah sukar untuk dibentuk lagi. Ini kerana terdapat satu "fahaman" atau "kepercayaan" jika tidak "kabel" sampai mampus pun kita tidak akan memperolehi sesuatu yang kita inginkan itu. Lebih teruk lagi, "fahaman" dan "kepercayaan" itu berjaya dibuktikan dan dilihat dan didengar oleh kumpulan masyarakat itu sendiri. Maka pada tahap ini, "kepercayaan" itu tadi telah menjadi "kenyataan". Dan apabila pada tahap ini manusia akan hilang sifat manusia dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan sesuatu. 

Bagaimana untuk menghalang "budaya kabel"
Untuk mengatasi "budaya kabel", suatu sistem yang cekap perlu diwujudkan agar peluang untuk "budaya kabel" inu tidak boleh wujud. Contohnya dalam mengamalkan sistem tender terbuka, menggunakan sistem merit dalam sesuatu penilaian. Selain itu, mereka yang mempunyai kuasa penentu ini, perlu dipantau oleh sesuatu badan dalam memastikan sesuatu tugas itu dapat dijalankan dengan amanah. Proses pemilihan mesti lebih terbuka dan telus. Namum sebaik dan secantik mana pun sesuatu sistem itu, tetapi jika nilai serta sikap  terpuji tidak ada dalam sesuatu masyarakat, sistem itu tadi tidak akan kemana. Nilai - nilai sosial dalam masyarakat itu perlu diperkukuhkan terlebih dahulu. Ini kerana melahirkan individu yang baik adalah lebih penting dari mewujudkan negara yang baik. 

Pepatah Cina ada mengatakan: "Ikan itu busuk bermula dari kepalanya bukan dari ekor"

2 comments:

Rest Home Cafe said...

nper perlu ade budaya kabel???

Zamirul said...

Sebab tidak ada keadilan, maka manusia berebut2 untuk mendapatkan sesuautu dgn cara yg tersendiri