Tuesday, November 22, 2011

Setinggi Taniah Kepada Skuad Harimau Muda

Setinggi tahniah aku ucapkan kepada Skuad Bola Sepak Harimau Muda Malaysia yang berjaya mengekalkan pingat emas Sukan Sea untuk kali ini. Pujian harus diberikan kepada pemain - pemain muda tanah air yang berjaya melakar kemenangan dengan tuan rumah Indonesia dalam keadaan pelbagai tekanan.

Dalam limpahan ratusan ribu penyokong Indonesia di Stadium Glora Bung Karno, barisan anak muda Malaysia sedikit pun tidak gentar walaupun lawan mendahului seawal minit ke-5. Mereka bangkit mencari gol penyamaan pada minit ke-35 dan terus bertarung hingga ke sepakan penalti.

Ini bukan kemenangan biasa, ini kerana sejak dari sebelum skuad bola sepak malaysia menjejak kaki ke Indonesia pelbagai tatktik psikologi telah dikenakan dengan jadual perlawanan yang sering berubah-ubah hingga saat akhir. Setiba di Indonesia mereka diberikan padang untuk latihan yang jaraknya hampir 2 jam dari tempat penginapan. Selain itu mereka terpaksa menaiki kereta kebal untuk ke stadium. Tidak cukup dengan itu, mereka diejek sewaktu lagu kebangsaan dimainkan sebelum perlawanan. Itu belum dikira sorakan dari pasukan tuan rumah yang datang dari setiap penjuru stadium pada setiap detik perlawanan.

Namum semua itu berjaya diatasi dengan tenang oleh barisan anak muda malaysia. Boleh dikatakan juga, hampir separuh pemain malaysia yang beraksi pada final menentang indonesia malam tadi berada dalam kecergasan yang tidak 100%. Ramai pemain-pemain utama mengalami kecerderaan namum harimau yang terluka seringkali lebih berbisa bila beraksi.

Tahniah Skuad Harimau Muda Malaysia!!!!

No comments: