Sunday, November 6, 2011

Tidak Punya Idea Untuk Menulis

Dalam tempoh dua ke tiga hari ini blog "Teh Tarik Komtar" agak sunyi kerana aku tidak mempunyai idea untuk menulis. Ini mungkin disebabkan kesibukan kerja dan beberapa hal lain yang menyebabkan ilham untuk berkarya itu terbantut. Mungkin ini yang dikatakan kekejaman dunia yang adakalanya merentap ruang untuk kita berfikir sebaliknya terpaksa menumpukan kepada rutin harian yang regim. 

Boleh saja aku mencari isu-isu dan komentar - komentar panas dari beberapa laman web lain dan "paste" kan ke blog ini untuk menarik lebih ramai pengunjung ke blog aku. Tetapi itu bukan satu cara yang aku gemari. Sebaliknya aku lebih gemar untuk menghasilkan penulis asli aku sendiri di laman blog ini. Ya, memang aku juga inginkan jumlah pelawat yang tingggi ke blog ini namum bagi aku kepuasan itu bukan datang hanya dari jumlah pengunjung tetapi kepuasan yang sebenarnya adalah apabila aku dapat menghasilkan penulisan atau ulasan dari idea asli aku sendiri. 

Namum dengan kesibukan adakalanya menjejaskan peluang aku untuk berkarya. Memang boleh untuk aku memaksa sesuatu idea itu untuk menjadi suatu ulasan dan penulisan. Tetapi hasil karya yang dipaksa adakalanya tidak begitu membanggakan kerana mungkin karya itu sendiri tidak ikhlas dengan kita. Bagi aku, untuk kita membuat satu penulisan atau ulasan kita perlu ikhlas dan tiada paksaan agar idea dan pandangan yang dilontarkan itu bisa menghasilkan sesuatu yang bermakna.

Oleh itu, jika saudara pembaca mempunyai sebarang isu yang ingin aku ulaskan disini, sudilah kiranya mencadangkan idea tersebut. Dan mungkin ianya bisa mencetuskan idea kepada aku untuk menulis dalam runag maya ini.

No comments: