Monday, October 8, 2012

Pemain Bola Sepak Import Dan Calon Politik Import

Perkara berkenaan pemain bola sepak yang diimport dari satu pasukan ke satu pasukan lain bukanlah satu perkara baru dalam arena sukan bola sepak. Tujuan sesuatu pasukan mengimport pemain dari pasukan lain atau pun dari negara lain adalah untuk memantapkan lagi pasukan mereka disamping merancakkan lagi sesuatu liga bola sepak itu. Contohnya Cristiano Ronaldo yang dahulunya bermain untuk pasukan Manchester United diimport oleh pasukan Real Madrid dan beberapa lagi pemain handalan dunia yang dilihat diimport oleh pasukan lain untuk bermain dengan pasukan mereka. 

Begitu juga dengan Liga Malaysia yang dilihat ramai pemain - pemain import memeriahkan Liga Malaysia ini. Kelab Pelita Jaya dari Indonesia mengimport penyerang handalan Malaysia Safe Sali dengan bayaran yang cukup tinggi dan dilihat ianya berbaloi bilamana pasukan itu mencapai kejayaan yang cukup cemerlang dan berjaya menarik ramai penonton ke stadium. Dengan adanya pemain - pemain import ini nama pasukan dan liga mereka terkenal dan menjadi sebutan diperingkat antarabangsa dan bukan sekadar liga kampung sahaja.

Ini semua gambaran "import" dalam arena sukan bola sepak. Saya akan membawa pembaca ke perkara "import" dalam arena politik khususnya politik Pulau Pinang. Mungkin ada kalangan anda mengatakan tidak boleh disamakan antara "import" bola sepak dengan "import" politik. Tetapi saya mahu pembaca memlihat disebalik yang kita nampak dari perbandingan ini.

Democratic Action Party DAP dilihat telah lama mengamalkan gaya politik import ini iaitu dengan membawa calon dari kawasan atau negeri lain untuk bertanding di kawasan atau negeri lain. Pencubaan yang dimulakan dengan Projek Tajung 1, Projek Tanjung 2, Projek Tanjung 3 dan kini akhirnya DAP telah berjaya membentuk sebuah kerajaan negeri yang dahulunya dilihat begitu sukar bagi parti DAP. Malah pada Pilihanraya Umum 2008 DAP membuat langkah berani mengimport saudara Lim Guan Eng dari Melaka untuk bertanding di kerusi Parlimen Bagan dan Dewan Undangan Negeri Air Puteh kedua - duanya di Pulau Pinang dan hasilnya calon import itu iaitu Lim Guan Eng hari ini diangkat menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang yang pertama dari DAP dan juga dari komponen pembangkang. 

Kini parti DAP merupakan parti yang popular di Pulau Pinang bukan sahaja dari kalangan penduduk bukan Melayu tetapi hampir separuh penduduk Melayu Pulau Pinang meminati DAP dan tidak memandang DAP seperti tahun - tahun 80 dan 90an yang lalu. Ianya kesan dari perubahan yang dilakukan oleh parti DAP yang tidak mahu mereka dilihat sebagai sebuah parti berteraskan orang Cina dan peranan penting Ketua Menteri Lim Guan Eng yang diimport dari Melaka untuk mengubahkan presepsi rakyat terhadap parti tersebut. Jika tahun - tahun 80 dan 90an dahulu pernah kita terfikir seorang lebai boleh mengibarkan bendera DAP. Tapi hari ini ianya sudah boleh kelihatan. Semua ini adalah hasil usaha parti DAP dan salah satunya berani bermain dengan "Pemain a.k.a Calon Import"

Bagi Parti Keadilan Rakyat PKR pula, pemimpin parti mereka dilihat sedang cuba untuk membuka ruang kepada calon - calon import. Saifuddin Nasution dari Kedah diimport oleh PKR Kelantan untuk bertanding di kerusi Parlimen Machang dan Saifuddin Nasution berjaya menjadi wakil rakyat disitu. Dari Kedah ke Kelantan dua negeri yang mempunyai adat dan loghat bahasa yang cukup berbeza tetapi Saifuddin yang pada ketika itu tidaklah se-popular mana di Kelantan tapi boleh menang di sana, ini kerana keberanian untuk bermain dengan pemain import. 

Menjelang PRU-13, mengikut dari sumber dalaman,  PKR Pulau Pinang sekali lagi akan membuat langkah berani untuk bermain dengan pemain import dengan membawa Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang sekarang Mansor Othman ke parlimen kawasan yang bakal ditandinginya mungkin Nibong Tebal dan membawa masuk Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli ke mana - mana dewan undangan di Pulau Pinang dan mungkin Penanti dan mengikut sumber dalaman Rafizi ini akan dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang bagi menggantikan tempat Mansor Othman yang ke parlimen. Rafizi adalah anak kelahiran Terengganu dan mahu diimport PKR ke Pulau Pinang. Langkah ini mungkin tidak disenangi oleh calon - calon tempatan tetapi keberanian untuk itu perlu ada. 

Bagaimana pula dengan Parti Islam Se-Malaysia PAS Pulau Pinang. Calon - calon import masih kurang dipraktikan oleh PAS Pulau Pinang. Mungkin PAS masih hanya mahu calon - calonnya bermain dalam liga tempatan atau liga kampung. Percubaan PAS membawa Mat Sabu dari Kedah ke Kuala Terengganu pada PRU-12 yang lalu berakhir dengan kekalahan dan kini Salahuddin Ayub yang sudah 2 penggal di Kubang Kerian mahu dihantar pulang ke negeri asalnya di Johor. Adakah ini masalah pemimpin PAS yang tidak mahu bermain dengan calon import atau penyokongnya yang tidak gemar kepada calon import. 

PAS Pulau Pinang harus berani mengimport calon - calon yang berpotensi untuk bertanding di kawasan dewan undangan negeri Pulau Pinang yang diperuntukan kepada PAS. Mujahid Rawa adalah dilihat calon PAS komtemporer yang berkebolehan untuk menang jika dibawa ke Pulau Pinang. Kerusi DUN Sungai Acheh misalnya sangat sesuai jika diperuntukan kepada beliau. Mad Sabu juga rasanya tidak bermasalah jika diberikan mana - mana kawasan DUN di Pulau Pinang seperti Sungai Dua atau Bertam. Ini kerana pengaruh Umno disana dilihat semakin luntur selepas Pak Lah dipaksa turun dari jawatan Perdana menteri. Jika langkah ini berani dilakukan oleh pemimpin PAS pusat dan negeri ianya boleh menambahkan kerusi calon PAS dalam dewan undangan negeri Pulau Pinang sekaligus menutup mulut Umno yang mengatakan PAS hanya boneka di Pulau Pinang.

Saya percaya mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan idea "Calon Import" ini tetapi dalam untuk menempa kejayaan  kita bukan hanya perlu dan wajib mengekalkan indetiti dan kuatiti tetapi kualiti juga memainkan peranan yang sangat penting. Jika kita masih berpegang kepada prinsip hanya tempatan itu yang lebih baik, sila tolak tawaran ke Al- Ahzar Mesir dan teruskan sahaja belajar di sekolah pondok biasa.

1 comment:

Unknown said...

SELAMAT SIANG!

Apakah Anda memerlukan pribadi, bisnis atau dana Investasi, tanpa stres dan persetujuan cepat? Jika ya, hubungi salah satu perusahaan legit ini hari ini karena mereka sedang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga yang luar biasa pada 2%. Ada keuangan dijamin dan aman. pelanggan kebahagiaan mereka adalah kekuatan mereka.
Pinjaman dari lagu Rp5.000. - Rp1,000,000.000, USD Euro dan Pounds, tersedia saat ini adalah Bisnis, Pribadi, House, Travel dan Mahasiswa Kredit Dll
pihak yang berkepentingan harus menghubungi perusahaan melalui email untuk informasi lebih lanjut:
Perusahaan E-mail: alangriffithsloanfirm01@gmail.com

Nama kreditur: Mr Alan Griffiths