Saturday, January 11, 2014

IKEA PILIH P.PINANG, BERSAMA ASPEN BINA PEMBANGUNAN BERCAMPUR DI BATU KAWAN


Oleh: Zainulfaqar Yaacob (Pegawai Khas Ketua Menteri Pulau Pinang)

Inter IKEA Group yang memiliki gedung terkenal di Malaysia, Singapura dan Thailnad akhirnya memuktamadkan hasrat untuk memajukan projek pembangunan bercampur di atas 245 ekar tanah di Taman Perindustrian Batu Kawan.

Fasa satu dan dua gedung pasar raya itu akan dibina oleh syarikat asing Ikano Pte. Ltd..

Manakala, pejabat serta projek perumahan di bawah pelan pembangunan bercampur dibina bersama dengan syarikat tempatan Aspen-Ikano, iaitu anak syarikat Aspen Vision Land Sdn. Bhd.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berkata, 30 ekar untuk pembangunan gedung IKEA fasa pertama kompleks pasar raya, diikuti, fasa dua projek serupa di atas 45 ekar tanah yang lain.

Manakala, 170 ekar lagi, katanya, untuk pembangunan bercampur.

"Kos keseluruhan projek ini RM484 bilion (RM483,951,600) dan pembayaran mesti dibayar dalam masa 60 bulan daripada tarikh perjanjian dimeterai.

"IKEA sah datang Pulau Pinang...ini adalah gedung IKEA pertama di luar Kuala Lumur" ujar Guan Eng pagi semalam pada sidang media di Komtar, George Town.

Guan Eng berkata, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) telahpun menerima deposit yang tidak boleh dikembalikan berjumlah RM5 juta.

Pengurus Besar PDC, Datuk Rosli Jaafar, Dato' M. Murly (Pengasas dan Ketua Pengarah Eksekutif Kumpulan Aspen) dan Aspen, Dato' Seri Nazir Ariff (Pengasas Bersama dan Pengerusi Aspen Aspen) turut hadir pada sidang media itu.

Kolej Universiti KDU, kampus Universiti Hull dan 11,800 rumah mampu milik merupakan antara projek perancangan di bawah pembangunan bercampur di atas 245 ekar tanah dekat Batu Kawan berkenaan.

No comments: