Friday, June 7, 2013

MP PR akan boikot taklimat Parlimen

KUALA LUMPUR, 7 Jun — Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) dijangka akan memboikot taklimat Parlimen Selasa depan sebagai tindakan simbolik untuk menunjukkan ketegasan mereka untuk mendesak reformasi pilihan raya.

Anthony Loke dari DAP mengesahkan keputusan itu, dibuat awal minggu ini oleh Majlis Pimpinan PR, dan mengatakan langkah itu hadir di belakang rentetan perhimpunan diadakan di seluruh negara untuk memprotes Barisan Nasional (BN) yang didakwa menggunakan penipuan untuk memenangi Pilihan Raya 2013.

Beliau mengatakan gabungan itu juga merancang perhimpunan raksasa di Padang Merbok Sabtu minggu hadapan dan menghadiri taklimat itu dilihat bercanggah dengan tujuan perhimpunan.

“Majlis Pimpinan PR merasakan kita perlu mengenakan tekanan sebanyak mungkin yang kita boleh lakukan bagi memastikan kerajaan memberi respon kepada tuntutan kita untuk reformasi pilihan raya.

“Jadi pada ketika ini, kita rasa kita tidak perlu hadir taklimat itu… pada masa sama, kita merancang perhimpunan besar, jadi, pada masa sama, kita tidak harus hadir taklimat itu,” katanya apabila dihubungi di sini.

Ahli Parlimen Seremban itu walau bagaimanapun menegaskan kegagalan untuk hadir taklimat itu tidak akan menjejaskan kedudukan wakil rakyat PR di Parlimen kerana kedatangan adalah tidak wajib.

Beliau menerangkan taklimat itu bermaksud untuk ahli Parlimen penggal pertama diberikan penerangan mengenai perkara teknikal termasuk peranan di Dewan Rakyat seperti bagaimana untuk membuat usul, undang-undang Standing Order dan urusan pentadbiran lain.

Apabila ditanya apakah kepimpinan PR merancang untuk melanjutkan boikot mereka sehingga sidang Parlimen pertama pada 26 Jun ini walau bagaimanapun, Loke berkata, “Saya tidak fikir begitu.”

Ahli Parlimen Pandan PKR Rafizi Ramli juga mengesahkan beliau telah dimaklumkan mengenai boikot taklimat tetapi mengatakan ia tidak bermaksud untuk menjadi langkah publisiti oleh pakatan pembangkang persekutuan.

Pendangan beliau senada dengan Loke, mengatakan PR masih lagi di tengah-tengah kempen menentang penyelewengan didakwa dilakukan oleh pihak berkuasa dalam Pilihan Raya 2013.

“Kita juga tidak mahu memberikan peluang kepada BN untuk mengubah maksud dan berkata PR menentang penipuan dan membawa bukti kepada orang awam, kami juga bersemangat untuk menjadi ahli Parlimen.

“Tetapi bagaimanapun, ia hanyalah taklimat pentadbiran… tumpuan kami adalah melawan penipuan untuk reformasi sebenar dalam sistem,” katanya.

Pemimpin PR telah mendakwa Pilihan Raya 2013 dipenuhi dengan kecurangan, bermula dengan penggunaan dakwat kekal yang tidak kekal sehingga percanggahan dalam daftar pengundi dan penipuan secara terang-terangan pada hari mengundi itu sendiri melalui dakwaan penggunaan pengundi hantu dan bekalan elektrik terputus.

Sebaik sahaja pilihan raya 5 Mei berakhir, Rafizi membuat beberapa siri pendedahan apa yang beliau dakwa sebagai penipuan sebagai tekanan daripada pembangkang untuk kepada Putrajaya untuk melakukan reformasi pilihan raya, bermula dengan melengkapkan pembaharuan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengarah Strategi PKR juga mendedahkan baru-baru ini ketiga-tiga parti PR mengesahkan untuk memfailkan 41 petisyen pilihan raya — tiga oleh DAP, 20 oleh PKR dan 18 oleh PAS — sebelum tarikh akhir 12 Jun.

Menurut Rafizi, sekurang-kurangnya 30 kerusi perlu diadakan pilihan raya semula kerana terdapat manipulasi undi yang tinggi di kawasan-kawasan pilihan raya ini. PR telah menang 89 kerusi berbanding BN 133 dalam pilihan raya 5 Mei.

Akan tetapi selain daripada petisyen di mahkamah, PR dan kumpulan masyarakat sivil lain telah menganjurkan perhimpunan besar-besaran selepas 5 Mei untuk mendesak agenda reformasi, meletakkan tiga syarat utama dengan pertama mensyaratkan peletakkan jawatan semua anggota SPR kerana kegagalan untuk memastikan Pilihan Raya 2013 bebas dan adil.

Perhimpunan “Black 505” seperti yang digelar, juga dikhaskan sebagai gerakan untuk membantah kecurangan seperti didakwa PR semasa pilihan raya, menyaksikan BN terus berkuasa walaupun kehilangan undi popular.

OLEH CLARA CHOOI - PENOLONG PENGARANG BERITA
June 07, 2013 - Malaysian Insider

No comments: